Folkomröstningen i Lettland

Som vanligt verkar svenska tidningar inte bry sig så värst om vad som händer i vårt lilla östra grannland Lettland. Jag kan göra en uppdatering för er okunniga. ;-) Igår röstade de om huruvida ryskan ska bli ett officiellt språk jämte lettiskan. Valdeltagandet var ovanligt högt, ca 70%, och som det ser ut nu verkar det bli ett rungande nej. Runt 75% röstade nej. Jag har ingen direkt åsikt i frågan men har förståelse för att folk röstar nej, efter så många års förtryck och letterna som är väldigt måna om sin nationella identitet så är jag inte förvånad. Jag vill dock inte påstå att gemene man i Lettland är särskilt ryssfientliga, inte bland mina bekanta därborta. Sen är ju ofta familjerna en smältdeg av olika nationaliteter, letter, ryssar, ukrainare, polacker m.m. Ryskan lär ju ändå leva vidare som ett inofficiellt språk. Nej ska sluta jiddra nu för jag vet inte riktigt var jag är på väg med detta inlägg. Haha.



Tēvzemei un Brīvībai! (för fäderneslandet och frihet!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0