True blood vs Southern vampire mysteries (Sookie Stackhouse)

 

                                VS

 


Jag vet att jag i början av denna blogg, någon gång utlovade en personlig jämförelse mellan tv-serien True blood och böckerna om Sookie Stackhouse. Tänkte försöka mig på lite personliga reflektioner om det nu faktiskt. Jag blev inspirerad i och med att HBO precis släppt en teaser inför säsong 5 och Charlaine Harris har lagt ut kapitel 2 i nästa bok Deadlocked på sin hemsida. Jag har själv tappat räkningen hur många böcker det finns nu (men wikipedia vet säkert... haha), det blir den tolfte boken som släpps i maj nu. Fast det verkar som om de inte räknat med novellsamlingen "A touch of dead".

De mest boktrogna fansen brukar klaga över att de gjort om böckerna alldeles för mycket i serien True blood. Själv ser jag tv-serien och böckerna som två helt olika fenomen. Dessutom hur kul skulle det vara om de plankade böckerna rakt av? Då vet man ju hur det kommer att gå! Jag är själv bara glad så länge de inte blandar in "were-tigern" Quinn i tv-serien. För i böckerna tyckte jag han störde Sookie och Erics "relation" och ställde i slutändan bara till en jäkla massa trubbel. (vad ska jag inte avslöja om någon inte läst just de böckerna än)

Tara är ett exempel på hur de ändrat på en persons karaktär. I böckerna råkar hon också visserligen ut för en massa konstigheter men i tv-serien har de gjort henne till en ganska gnällig, lite "manhaftig" person. Jag vet inte om jag uppfattat henne som det i böckerna, hon får i och för sig hjälp av Sookie för att ta sig ur en vampyr-härva men efter det verkar hon gå vidare och inte älta det. I böckerna äger dessutom Tara en klädaffär och har en ganska stor garderob. Så inte särskilt manhaftig.

En person jag tycker de lyckas pricka in ganska bra från böckerna däremot är Eric. Skarsgård var ett verkligt fynd för True blood! Dock förutom vissa uppenbara missar som att han i serien har kort hår (och varierande grad på hårlängd, inte möjligt enligt böckerna eftersom om en vampyr försökte klippa håret skulle det växa ut på en gång igen). Men jag tycker Skarsgård har fångat Erics lättsamma "la-di-da" attityd. Samtidigt som det finns ett djup därinne under all yta.

Alcice ser i serien ut ungefär som jag föreställt mig honom från böckerna! Även den där lite kärva personligheten från böckerna har de plockat upp i serien. Sen stämmer ju inte Debbie Pelt- grejen men det är en helt annan historia. Inte heller Russel Edgington som blir helt jäkla koko i serien medan han i böckerna är ganska sansad som det visar sig. Men detaljer, detaljer. ;-)

Sookie däremot. Det uppenbara är väl utseendet. I böckerna har jag uppfattat Sookie som väldigt kurvig, nästintill lite "mullig". Visst Anna Paquin är väl kurvig på sitt sätt men kanske inte som i böckerna. Personlighetsmässigt så är Sookie mindre gnällig i böckerna och mer "take charge". Hon är fortfarande lite för gnällig och velig i serien. Men jag gillar ändå hennes sätt att spela.

Bill, ja han har ju fått en betydligt större roll i serien än vad han egentligen har i böckerna. I böckerna försvinner han gradvis nånstans efter bok 4, eller inte försvinner men han spelar inte lika stor roll längre. Jag tycker dock att de i serien fångat hans personlighet ganska bra.

Jag kan nog pladdra på i all evighet om detta ämne. Kanske inte att så många är värst engagerade i just detta ämne. Sedan kan man ju gå in på själva mytologin i serien som jag inte tycker är särskilt konsekvent med böckerna. Och Sookies ljusgrej med händerna? What's up with that? Haha. Inget som förekommer i böckerna. Nej nu ska jag inte gå på nåt mer analyserande.

Hoppas att någon fick ut nåt av mitt raljerande, jag är lite småtrött och ska nog sova nu. :-) Säsong 5 av True blood börjar i alla i juni och nästa bok kommer ut i maj! Tyvärr lär jag som vanligt köpa boken och sträckläsa den i några timmar tills jag läst ut den. (jag är en snabbläsare tyvärr) Men tv-serien håller ju på hela sommaren så jag får nog mitt lystmäte av Sookie, Eric, Alcide och Bill! :-)

Godnatt!

//Elza


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0