Nummer 1 - Riga!



Riga!

En stad jag hela tiden återkommer till, det brukar va lite av min "bas" när jag i Lettland. Riga är dessutom så mycket mer än bara Gamla Stan. Om man bara tar en promenad en bit därifrån. Art noveau- området är helt klart värt att se! (googla för att hitta dit), ta ett besök inne i den stora rysk- ortodoxa kyrkan (men va beredd att gå sicksack mellan tiggarna därutanför). Sedan gillar jag att knalla runt kring Krisjana Barona iela (en väldigt lång gata), kanske ta in på en tvärgata, titta på folk, ta en titt i nån affär. Gå runt så ni hamnar på Valdemara iela förr eller senare (nåja är ni obekanta med Riga kan en karta vara bra att ha) sen mot Elizabetes iela. Ett tips om ni inte vill hamna i för "ruffiga områden", använd magkänslan och sunda förnuftet!

Själv brukar jag klara mig undan rätt bra som "ensam tjej" för folk tror sällan att jag är turist. Ett ställe jag inte rekommenderar för promenader är området bakom stationen och bortanför marknaden, kring Vetenskapsakademien ("Stalinbyggnaden" i Riga) min magkänsla fick lite dåliga vibbar av den gatan. Dock värt ett besök för en bit bort på Gogol iela hittade jag den nerbrända synagogan (som tyskarna brände ner under andra världskriget), en tankeställare. Sen att det bara över gatan låg en liten ruffig bar vid namn "Promille" gjorde väl inte  magkänslan bättre.... ;-) Om ni åker till Riga på sommaren kan jag även rekommendera er att ta en sväng till Jurmala med tåget! Men Jurmala är en egen post här så jag ska nog knipa igen nu.

Det finns mycket grönt och små parkområden inne i centrala Riga som är värda att ströva runt i, köpa en glass och bara sitta ner på en av de många bänkarna som finns. Jag kan fortsätta i all evighet om Riga ärligt talat. Jag får säga att ett av mina mest minnesvärda ögonblick i Riga var en tidig juni(?)morgon, runt 5 kanske, och se solen gå upp vid en av broarna som går över Daugava. Det var under min volontärtid och vi hade inte riktigt gått och lagt oss än... *skratt*

Sedan är ändå Gamla Stan (Vecrigas) en självklarhet! Här har Elza haft många strövtåg, håll utkik vid Palasta iela nr 9 (tror jag det är, kanske 10 det var), där hade Peter den Store en gång i tiden sitt palats, inga spår kvar numera dock. Finns många små godbitar om man bara håller ögonen på skaft! Och missa inte den gamla dansande tanten som brukar stå längs med Kalku iela, jag har sett henne där i alla årstider och väder sen 2003, såg henne i somras också! :P




Bilder!

               

Jag tror ändå detta får avsluta inlägget om Riga, vill ni veta mera, fråga bara! Jag är som sagt ingen faktabok så jag höftar lite nu även om jag försökt kolla upp gator och liknande.

Håll till godo!

//Elza

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0