Elzas högtflygande planer del 2

Jag vet att det är ett halvår kvar till min semester men jag måste ju få drömma mig bort lite i detta januarimörker. Så sommarens planer börjar redan ta form! Jag har lite av en ungefärlig research när jag ska resa till en ny stad (och kanske nytt land).
 
1. Kolla upp hur jag ska ta mig dit, går det flyg? Hur är hotell-tillgången? Kan jag på ett smidigt sätt ta mig vidare till resmål nummer 2? Hur tar jag mig från flygplatsen in till stan, finns det transferbussar eller är det billigare/smidigare med taxi? 
 
2. Ett bra sätt att få en ungef'ärlig uppfattning om staden är sidan inyourpocket. I alla fall för de resmål jag brukar åka till. Då kan man få en uppfattning om landet och stadens historia, lite allmän fakta om bussar, tåg, taxi, flyg osv. Det går även att få lite hjälp i hotell-djungeln, sevärdheter (finns det ens några?). 
 
3. Så nu har jag fått en hyfsad uppfattning om staden i fråga. Nu börjar jag rekognisera kartan, vilka avstånd pratar vi om att promenera i stan (jag är ett stort fan av att promenera istället för att begagna mig av lokaltrafiken), var är smartast att bo? I mitt fall, då jag oftast åker buss mot vidare resmål brukar jag se till att hamna på hyfsat avstånd från centrala delarna OCH hyfsat nära busstationen. Gångavstånd in till sevärdheterna och om inte gångavstånd men lagom taxiavstånd till busstationen. 
 
4. När alla bitar börjar falla på plats börjar jag läsa lite mer ingående om staden/landet för att ha hyfsad koll när jag väl kommer dit. Sedan är det bara att boka, tuta och köra!
 
Sedan är jag lite av en vanemänniska så om jag senare återkommer till samma ställe brukar jag bo på samma hotell och äta på samma restauranger. Varför ändra ett vinnande koncept? ;-)
 
Sedan kan ju situationer uppstå som man inte räknat med. Att jag borde kollat upp att mitt hotell i Ventspils låg 4 km från centrala delarna. Att då dyka upp 3 timmar innan incheckning är sådär. Jag brukar annars ha tur och få checka in tidigare, men inte denna gång. Det var bara att lämpa av väskorna och ge sig ut på upptäcktsfärd. Lyckades utan karta att leta mig in till stan. Men det var dags att ta sig tillbaka till hotellet tog jag en taxi. Att promenera i fuktig 27-gradig värme var inte smartaste draget.
 
Sedan fanns det ingen hiss på hotellet så jag fick kånka min tunga väska 3 trappor upp. Annars var de väldigt trevliga och hjälpsamma på det hotellet. Jag hade skrivit ut min konsertbiljett i fel format men efter att pappa trixat lite med den hemma i Sverige kunde jag skriva ut den i rätt format på hotellet, utan nån extra kostnad. Jäkla bra och stabilt wifi hade de också! 
 
Frukosten var helt okej även om kaffet var i blaskigaste laget för min smak. Så om ni ska åka till Ventspils och inte är så petiga med standarden (rummet var rent och fint dock) eller centralt läge kan jag rekommendera Hotel Osta (som det tydligen numera heter, när jag bodde där hette det Hotel Dzintaru... jaja...:P) 
 
Jag har definitivt bott på sämre hotell... :-P Har aldrig varit smutsigt, (än har jag inte fått med mig några vägglöss hem!) utan rent och snyggt med rena och fräscha sängkläder. Det är väl klientelet som är problemet. Såna som hyr rummen per timme. (say no more haha) Å andra sidan är jag inte så kräsen. Ett rent rum, rena sängkläder och egen dusch+toalett så är jag nöjd.
 
Nu kom jag visst lite OT här. Nåja avslutar inlägget med bilder från Ventspils! Alltid spännande att upptäcka en ny stad!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0