Kryssningsdags...

 
RIGA!
 
 
Nu ska jag äntligen ta mig tid att skriva ett ordentligt inlägg här på bloggen. Var några månader sen sist. Nu i helgen bar det av på kryssning till mitt älskade Riga och Lettland! Jag har alltid ansett att en kryssning till Riga där man har ca 6 timmar på sig iland alldeles för lite för att hinna se något. I efterhand kan jag bara konstatera att jag hade rätt... hann visa kanske hälften av vad jag ville. 
 
Vi klev av båten i Riga så fort den lagt till i hamnen. Sedan knallade vi in mot Riga genom en snöig och frostig park. Det kändes verkligen som "hej mitt vinterland!". Första anhalten var Gamla Stan där jag visade runt lite, det gick hyfsat även om jag tabbade mig när jag skulle visa husen "Tre bröder", jag tog fel tvärgata vid Domtorget och gör man det hamnar man som oss lhelt fel. Det redde dock upp sig!
 
Det var flera julmarknader i Vecriga (gamla stan, Riga, eller direktöversatt "Gamlariga), mycket hantverk, pepparkakor, glögg och mycket folk. Efter gamla stan knallade vi ner mot maknaden och saluhallarna. Där säljs ju verkligen allt mellan himmel och jord, bokstavligen talat! Efter marknaden var det dags för lite shopping på RIMI (te, godis, bröd, kakor, alkohol, kryddor m.m.) för att sedan ta en snabbsväng inne på Drogas (hårfärg, smink, hudkräm m.m.). 
 
Efter det var det bara att haffa en taxi och ta sig ner till hamnen igen.När vi satte oss i taxin var klockan fem, båten gick tillbaka halv sex... En kvart innan avgång var vi tillbaka på båten igen. Puh! (jag brukar inte va nervös av mig men jag får erkänna att när vi satt i taxin och vi fastnade i nån bilkö för någon minut började jag kallsvettas så smått) Hemresan var väl som såna är mest. Vi var lite trötta så det blev väl inte väldigt livat.
 
Lite blandade bilder från dagen...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
Måste bara berätta om bilden ovan. Dessa "djur" är handsydda av återvunnet material från bussar. Köpte själv en i somras och det ångrar jag inte. Alla ser olika ut, så det är verkligen en unik souvenir!
 
Det var allt för denna gången tror jag. Återkommer snart igen! :-)
 
//Elza
 

Kommentarer
Postat av: Milliz

Det var mycket trevligt och jag måste få tacka för resan. Dessutom lärde jag mig en hel del också! :-)

Svar: Det var så lite så! Kul att du lärde dig nåt, kände mig lite yr i mössan där ett tag. ;)
Elza Gunnarsson

2012-12-13 @ 21:50:29
URL: http://skorpionen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0