Nummer 2 - Jurmala!

Jurmala!

En halvtimme med tåg (jag gillar att åka tåg, för bekväma turister går det säkert bra att ta taxi, buss eller minibuss) bort från Riga ligger Jurmala! Semesterorten nummer ett! På sommaren är detta ställe helt klart värt att besöka. Om ni känner för långpromenad längs stranden ta tåget till Majori, flanera längs promenadstråket med affärer och en massa restauranger, leta er ner till stranden, ta "höger" (i brist på att jag inte vet vilket väderstreck det är), av med skorna, och följ vattnet, spana in i folk, doppa tårna, kanske stanna till på nån av alla uteserveringar för en kaffe, glass eller öl om ni känner för det, tills ni kommer bort till Bulduri. Där kan ni leta er upp från stranden, kolla på lite gamla fina hus, finns även en liten grönsaksmarknad därnånstans och upp över spåren och så ta tåget tillbaka till Riga. :-)

Okej, jag inser att det kanske kräver viss lokalkännedom nu när jag tänker efter. Men det finns säkert kartor. :P Jurmala är verkligen kråkslottens hemvist! Gillar ni som jag att titta på gamla hus är detta ett perfekt ställe! Gamla sekelskiftes hus, sovjetmodell, lite ruffigare småhus, nybyggda vräkiga villor, allt finns! En vecka om året äger dessutom "New Wave" rum i Dzintari i Jurmala, och en mängd kända och okända ryssar vallfärdar dit. Då finns det chans för rejäl rysk kändisspotting! Själv såg jag Dima Bilan i somras. ;-)

Så för att sammanfatta Jurmala; fina hus, vacker strand och folkmyller! (men hyfsat dyrt, tänk svenska priser och lite dyrare på sommaren)


Bilder!

                         


Så får vi se vad som dyker upp som resmål nr 3! Det dyker upp lite senare under dagen... spänningen stiger!

//Elza

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0