Nummer två!

 
Nu har scb släppt förra årets namnlistor och tydligen hamnar numera Elsa på nummer 2! Visst att jag vet om att namnet blivit alltmer populärt de senaste åren. Det känns lite udda för när jag var liten så rynkade folk på näsan och tyckte att "Elsa kan man inte döpa små barn till, det är ju ett tantnamn!".
 
Så många gånger jag har blivit kallad Maria istället för Elsa, just pga detta. (heter Maria i andranamn) Om mitt andranamn hade hamnat på en klasslista eller hos vårdcentralen, ja då var det 95% säkert att de skulle ropa upp "Maria Gunnarsson" istället för "Elsa Gunnarsson". 
 
Annars har jag blivit kallad allt från Ebba till Lisa med zäta. För Elsa är ett sånt svårt namn att komma ihåg? Så om ni nån gång inte kommer på vad jag heter funkar även Ebba och Lisa, är så van att bli kallad det... haha.
 
Nåja det blir nog enklare för senaste generationens Elsor att växa upp, på min tid fanns det inga "namngrejer" med Elsa (som t.ex kammar, borstar, ballonger och dylikt som brukar säljas i leksaksaffärer). Det var ett stort barndomstrauma för mig. Inga kommentarer om "men det är ju ett tantnamn?". Å andra sidan är det ju inte lika unikt längre. När jag var liten kom lärare ihåg mig MÅNGA år senare bara pga mitt namn. 
 
Numera heter jag ju Elza (har bytt till det officiellt) så jag får väl känna mig lite unik ett tag till kanske?
 
 
Liten Elsa!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0